|
Тема уроку
|
Дата
|
Примітка
|
1
|
Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки. Літературний процес.
(ТЛ) Рід літератури, епос, лірика, драма.
(ЕК) Порівняння ознак епосу, лірики, драми.
|
|
|
2
|
Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їхнього розвитку в різних країнах.
(ТЛ) Початкові поняття про літературний напрям, літературну течію.
(ЛК) Своєрідність культури різних країн, народів, національностей.
|
|
|
3
|
Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів.
(ТЛ)Міф, міфологічний образ.
(ЛК) Утілення сюжетів і образів священних книг людства у мистецтві (література, живопис, музика, скульптура, архітектура, кіно та ін.).
|
|
|
4
|
Веди (огляд). Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності ІІ-І тис. до н.е. Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.). Космогонічні міфи Вед.
|
|
|
5
|
Біблія як основа двох релігій - юдейської і християнської. Зв'язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники. Ключові ідеї та образи Старого Заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. (Створення світу. Каїн і Авель. 10 заповідей)
(ЛК) Утілення сюжетів і образів Біблії у мистецтві (література, живопис, музика, скульптура, архітектура, кіно та ін.).
|
|
|
6
|
ПЧ № 1Старий Заповіт. Історія Йосипа.Відображення цінностей родового суспільства в історії про Йосипа: засудження сімейної ворожнечі, утвердження ідеї міцних родинних зв'язків, оспівування сили прощення й людяності в сюжеті.
|
|
|
7
|
Ключові ідеї та образи Нового Заповіту. Морально- філософський зміст біблійних сюжетів і образів. (Євангеліє. Притча про сіяча. Притча про блудного сина. Притча про загублену вівцю й загублену драхму.)
(ЛК) Утілення сюжетів і образів Біблії у мистецтві (література, живопис, музика, скульптура, архітектура, кіно та ін.).
(УС) Звернення українських письменників до образів, сюжетів, мотивів Біблії
|
|
|
8
|
Коран - головна книга ісламу. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя
|
|
|
9
|
Контрольна робота № 1 з теми: «Література і культура. Священні книги народів». Тестування.
|
|
|
10
|
Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури.
|
|
|
11
|
Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.).
|
|
|
12
|
Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу.
|
|
|
13
|
Міфи троянського циклу.
Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.). (Троя. Паріс викрадає Єлену. Облога Трої. Троянський кінь.)
(ЛК) Вічні образи античності в мистецтві (живопис, скульптура, музика, кіно та ін.)
|
|
|
14
|
Гомер. «Іліада» (огляд). Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу. «Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші140-410).
(ТЛ) Героїчний епос.
|
|
|
15
|
РМ №1Образи Ахілла і Гектора як уособлення ідеалу людини, героя, воїна.
(ЕК) Ахілл і Гектор (порівняльна характеристика образів).
|
|
|
16
|
«Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470-670).
Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис.
|
|
|
17
|
Особливості розвитку і види лірики в ДавнійГреції.
Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція.Тіртей «Добре вмирати тому...».
(ТЛ)Елегія. Віршовий розмір.
|
|
|
18
|
Сапфо. «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто...). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань.
(ТЛ) Віршовий розмір.
(УС) Українські переклади творів античних митців.
|
|
|
19
|
Давньогрецький театр.
Есхіл. «Прометей закутий». Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Втілення міфу про Прометея. Основний конфлікт трагедії. «Дари»Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви, свободи.
(ТЛ) Трагедія.
(ЕК)Зевс і Прометей у міфах і в трагедії «Прометей закутий» Есхіла.
|
|
|
20
|
«Золота доба» давньоримської літератури.
Квінт Горацій Флакк. «До Мельпомени». Тема мистецтва і призначення митця у творі. Публій Овідій Назон. «Сумні елегії». Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд). Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях». Образ відторгненого поета.
(ТЛ) Елегія, ода
|
|
|
21
|
Контрольна робота № 2 з теми: «Література Античності». Різнорівневі завдання
|
|
|
22
|
Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Вплив релігії, філософії на
літературу і культуру. Основні жанри на Заході й Сході.
(ЛК) Культурні центри Середньовіччя на Сході й Заході.
|
|
|
23
|
Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. Лі Бо. «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори». Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд.
(ЛК)Ключові поняття китайської міфології, філософії (даосизм), які знайшли відбиток у літературі.
|
|
|
24
|
ДуФу. «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид». Зв'язок поезії ДуФу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя.
(ЛК)Ключові поняття китайської міфології, філософії (конфуціанство), які знайшли відбиток у літературі.
|
|
|
25
|
Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям. Рубаї. Лаконізм і місткість
жанру рубаї. Основні теми і мотиви творчості Омара Хайяма.
(ТЛ)Рубаї.
|
|
Омар Хайям (2-3 рубаї за вибором учня)
|
26
|
ПЧ № 2. Рудакі. Газелі, рубаї, бейти. «Все йде гаразд, немає перебою...», «Як друг обмовиться, ти пропусти повз вуха...».
|
|
|
27
|
Література середньовічної Європи: основні тенденції і жанрово- тематичне розмаїття.
(ТЛ) Поглиблення понять про героїчний епос (середньовічний).
|
|
|
28
|
«Пісня про Роланда».Історична основа твору і поетичне переосмислення в ньому реальних подій.
|
|
|
29
|
Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Образна система. Елементи фольклору.
(ЕК) Порівняння персонажів «Пісні про Роланда» (Роланд – Ганелон, Карл – Ганелон).
|
|
|
30
|
Аліг’єрі Данте. Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання.»). Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання.
(ТЛ) Сонет.
|
|
|
31
|
РМ № 2. Письмовий твір-роздум «Образ середньовічного героя у творах доби Середньовіччя» або «Середньовічна східна література: особливий погляд на світ».
(ЕК) Порівняння образів ліричних героїв Лі Бо, ДуФу, Омара Хайяма.
|
|
|
32
|
Контрольна робота № 3 з теми: «Література Середньовіччя». Різнорівневі завдання
|
|
|
ІІ семестр
|
ВІДРОДЖЕННЯ ( 8 годин+3 години резерв)
|
33
|
Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі.
Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури.
(УС) Видатні українські перекладачі творів Ренесансу.Вершини українського сонету.
|
|
|
34
|
Франческо Петрарка (1304-1374). Сонети № 61, 132. Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя і героїні. Втілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф. Петрарки.
(ТЛ) Сонет.Катрен, терцет.
|
|
|
35
|
Вільям Шекспір (1564-1616). Сонети № 66, 116, 130. Виняткова роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва.
(ЛК)Музей В. Шекспіра у Великобританії (Стретфорд-на-Ейвоні).
|
|
|
36
|
Основні теми сонетів В. Шекспіра - кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (через описи природи, змалювання сили почуттів та ін.). Художні особливості сонетів В. Шекспіра.
|
|
|
37
|
Урок виразного читання сонетів напам’ять.
Сонет № 61 Ф. Петрарки та сонет № 66 В. Шекспіра.
(ЕК) Порівняння образів героїнь сонетів Ф. Петрарки та В. Шекспіра, художніх засобів створення жіночих образів.
|
|
|
38
|
Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів. Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція).
(ТЛ) Трагедія.
|
|
|
39
|
Проблема життя і смерті. Трактування фіналу.
|
|
|
40
|
Гуманістична цінність трагедії В. Шекспіра, її популярність серед різних поколінь.
(ТЛ) Поглиблення поняття про вічний образ
|
|
|
41
|
РМ № 3. Сучасний кінематограф і трагедія «Ромео і Джульєтта».
(ЛК) Образи Ромео і Джульєтти у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.).
|
|
|
42
|
Мігель де Сервантес Сааведра. «Дон Кіхот»
I частина (огляд). Історія створення роману, його зв’язок із лицарськими романами, пародійний характер. Аналіз першого розділу твору.
(ТЛ) Роман.
(ЛК) Музей М. де Сервантеса Сааведри в Іспанії (Мадрид).
|
|
|
43
|
Особливості сюжету і композиції твору. Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя.(ч.І, р ІІ-VІІ)
|
|
|
44
|
Дон Кіхот і Санчо Панса - парні образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. (ч. І р. XV-XXIII)
|
|
|
45
|
«Донкіхотство». Синтез різних жанрових ознак у романі (героїчного епосу, лицарського, авантюрно-пригодницького, філософського роману, пародії). Популярність вічних образів до сьогодні. (ч. І, р. XXXIII-LII)
(ТЛ) Поглиблення поняття про вічний образ
|
|
|
46
|
Контрольна робота № 4 з теми: «Література Відродження».
|
|
|
47
|
Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки (огляд).
(ЛК) Бароко в різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика, паркове мистецтво та ін.).
(УС) Бароко в Україні
|
|
|
48
|
Луїс де Гонгора-і-Арготе. «Галерник». Втілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя.
(ТЛ) Поглиблення понять про вірш (філософський)
|
|
|
49
|
ДжоннДонн (1572-1631). «Священні сонети» (19-й сонет «Щоб мучить мене.»,).Напруга почуттів ліричного героя. Символіка. Поетична мова.
|
|
|
50
|
ПЧ № 3. Бунін І. О. «Красуня»
|
|
|
51
|
Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму.
(ЛК) Класицизм у різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика та ін.).
|
|
|
52
|
Мольєр (1622-1673). «Міщанин-шляхтич». Мольєр – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво.
|
|
|
53
|
Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич». Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення.
(ТЛ) Комедія.
|
|
|
54
|
Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, , Клеонт) Засоби комічного (гумор, іронія)
(ТЛ)Сатира. Поглиблення понять про гумор, іронію.
(ЕК) Порівняння образів персонажів (Журден – Клеонт ).
|
|
|
55
|
Основні образи комедії (граф Дорант, графиня Дорімена) Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм).
(ТЛ) Сатира, сарказм. Поглиблення понять про гумор, іронію.
(ЕК) Порівняння образів персонажів (Журден – Дорант)
|
|
|
56
|
Контрольна робота № 5 з теми: «Література бароко і класицизму».
|
|
|
57
|
Тенденції літературного процесу ХХ-ХІ століття. Огляд - презентація.
|
|
|
58
|
Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц».
(ТЛ) Поглиблення понять про метафору, алегорію. Притча.
|
|
|
59
|
Значення алегоричних образів-символів.
(ТЛ) Поглиблення понять про метафору, алегорію.
|
|
|
60
|
Філософський зміст твору. Сенс подорожі Маленького принца Всесвітом.
|
|
|
61
|
ПЧ № 4. Дж. Апдайк. «Завтра, завтра, завтра».
|
|
|
62
|
Річард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. Алегоричні образи повісті.
(ТЛ) Алегорія.
|
|
|
63
|
Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана
|
|
|
64
|
Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі.
|
|
|
65
|
Марина Аромштам(нар. 1960).«Коли відпочивають янголи». Учителька (Марсем) та її учні: два погляди на один світ.
|
|
|
66
|
Моральні проблеми (сімейні драми, перше кохання, конфлікти батьків і дітей, пошуки шляху в житті та ін.) та їхнє осмислення у творі.
|
|
|
67
|
РМ № 4. Письмовий твір-роздум «Прагнути до високої мети-уже початок успіху».
|
|
|
68
|
Контрольна робота № 6 з теми: «Література ХХ-ХІ століття».
|
|
|
69
|
Узагальнення вивченого. Літературна вікторина «Парад літературних героїв».
|
|
|
70
|
Узагальнення вивченого. Літературна вікторина «Твори та їх автори».
|
|
|